Vad är Social Recruiting?

    Vad är Social Recruiting?

    Vad är Social Recruiting?

    Så här funkar Social Recruiting
    Social Recruiting, eller sociala medier-rekrytering på svenska, är ett relativt nytt begrepp som allt oftare nästlar sig in i diskussionerna runt fikabordet hos moderna HR-Experter. Sociala medier har ju trots allt förändrat vårt sätt att leva – varför inte låta det förändra vårt sätt att rekrytera?

    Här för att stanna
    Social Hiring, Social Media Recruitment, Social Recruiting. Kärt barn har många namn, så är även fallet med rekrytering via sociala medier.

    Många som hör begreppet Social Recruiting tänker att det innebär att använda sociala medier i en rekryteringsprocess. Rent krasst stämmer det, sociala medier är kärnan. Tyvärr räcker det dock inte att publicera en rekryteringsannons på företagets Facebooksida och luta sig tillbaka i väntan på underverk. Social Recruiting är mycket mer än så.

    Enklast beskrivet är Social Recruiting en målgruppsanpassad rekryteringsannons som riktas mot noggrant utvalda kandidater på sociala medier.

    Kostnadseffektiv rekrytering
    Den specifika målgruppsanpassningen gör att Social Recruiting, jämfört med vanlig platsannonsering, blir kostnadseffektivt då:

    1. Endast relevanta personer ser annonsen
    2. Kort rekryteringsprocess, det går snabbt att skapa en annons som sedan riktas till rätt potentiella kandidater. Genom att direkt nå rätt potentiella kandidater minskar man också arbetet med att sålla bort ansökningar.
    3. Genom en bättre målgruppsanpassning minskar risken för felrekrytering.

      Läs mer om hur Jobtip arbetar med kostnadseffektiv jobbannonsering.

    Når de passivt arbetssökande
    De bästa kandidaterna finner du inte på jobbsajter – de befinner sig redan ute på arbetsplatser. Genom riktade annonser i sociala medier når du även de passivt arbetssökande, det vill säga de som redan har en anställning eller inte aktivt söker nytt arbete. 80 procent av arbetstagare kan idag tänka sig att byta arbetsplats om rätt möjlighet dyker upp – vad är då bättre än att visa upp din jobbannons i innan-läggdags-surfet eller paus-på-jobbet-surfet.

    Stärker arbetsgivarvarumärket
    Jobbannonser är ett bra tillfälle för ett företag att marknadsföra sitt arbetsgivarvarumärke. I en värld där konkurrensen om de bästa talangerna blir allt tuffare är det ännu viktigare att få kandidaterna att välja dig, istället för tvärtom.

    Kontakta oss på Jobtip så berättar vi mer om Social Recruiting.

    Author: Frida Vagiste

    New Call-to-action