Social rekrytering är framtiden

    Social rekrytering är framtiden

    Social rekrytering är framtiden

    Jobtip är specialister på att använda sociala medier för rekrytering och employer branding. Med skräddarsydda, attraktiva och riktade jobbannonser hittar de precis rätt kandidater till sina kunder.

    Jobtip startade för över 10 år sedan och har idag kontor i Göteborg, Stockholm och från 2018 även i San Diego, USA. När Ali Farshid började som vd på Jobtip 2014 såg han, tillsammans med kunderna, att traditionella jobbannonser via jobbsiter och tidningar inte längre gav lika goda resultat. Jobtip la om strategin och satsar idag på att nå potentiella kandidater uteslutande via sociala medier. Jobbannonserna riktas framförallt via Facebook, Linkedin och Instagram. Med hjälp av Jobtips egenutvecklade IT-verktyg dyker kundernas jobbannonser direkt upp i flödet i relevanta kandidaters sociala medier.

    – Det innebär att våra kunder bara får in ansökningar från personer med rätt profil och kvalifikationer. Hela rekryteringsprocessen blir kortare, rätt kandidater och kompetens kommer snabbt in på nya arbetsplatser, säger Ali.

    Jobtip arbetar även med employer branding, bland annat med hjälp av redaktionella texter där anställda berättar om hur det är att arbeta på deras företag. Själva rekryteringsannonserna som Jobtip tar fram tillsammans med kunden är visuellt lockande och utformade för att framhäva mjuka värden.

    – Med bara ett par enkla klick på mobilen, surfplattan eller datorn kan kandidater som får upp en jobbannons i flödet på exempelvis Facebook eller Instagram inleda ansökningsprocessen och kan även koppla till ett CV online via LinkedIn. Ansökan kan sedan slutföras via en länk som skickas till kandidatens mailadress.

    Sociala medier handlar i grund och botten om det sociala samspelet mellan människor, detta är något som Jobtip haft i åtanke. Får man upp en annons i flödet som kanske passar perfekt för en kollega eller vän går det enkelt att tipsa vidare. Blir han eller hon anställd belönas tipsaren med en Ipad mini.

    – Vi kan alltså använda människors personliga nätverk för att hitta kompetens åt våra kunder, säger Ali.

    Jobtip är en av de ledande aktörerna i Norden inom sin nisch. Sedan i januari 2018 har de kontor i San Diego, USA, och har målet att bli en global aktör. Modellen att endast erbjuda rekrytering via sociala medier tog fart 2014, sedan dess har Jobtip dubblat omsättningen varje år. Ali tror att hemligheten bakom företagets framgång dels är de unga, ambitiösa och engagerade medarbetarna men också att företaget ständigt anstränger sig för att ligga i framkant teknologiskt. Med en stark teknisk plattform och kunniga utvecklare ser Jobtip till att hålla målgrupperna och annonserna relevanta, och får lätt översikt över alla ansökningar som kommer in.

    – Som arbetsgivare kan man alltid ställa sig själv frågan om det är relevant att enbart nå ut till rätt målgrupp när man har ett rekryteringsbehov, om svaret är ja på den frågan är Jobtip den bästa leverantören som finns på marknaden idag. Social recruiting är framtidens rekrytering, säger Ali Farshid.

    Vad är Social Recruiting?
    Källa:
    Jobtip: Social rekrytering är framtiden (2018) Enterprise magazine feb/mar 2018 . Hämtad 2018-03-07 från

    https://issuu.com/enterprisemagazine/docs/enterprise_magazine_feb_mar_2018/41

    Author: Frida Vagiste

    New Call-to-action