Smart rekrytering på sociala medier: Så startade Jobtip

    Smart rekrytering på sociala medier: Så startade Jobtip

    Smart rekrytering på sociala medier: Så startade Jobtip

    ”Att satsa enbart på sociala medier var vår hittills viktigaste milstolpe”

    Sedan 2007 har Jobtip förmedlat närmare 50 000 rekryteringsannonser till företag i Sverige, Europa och USA. Specialnischen, att erbjuda rekrytering enbart via sociala medier, var startskottet till framgångsresan.

    – De senaste åren har Social Recruiting fullkomligen exploderat. Idag har Jobtip den tekniskt mest avancerade lösningen på marknaden och vår företagskultur är helt unik, säger grundaren Patrik Wigton.


    När Patrik ser tillbaka på Jobtip-resan finns tre viktiga milstolpar. Nummer ett är att de vågade släppa den gamla medieaffären och satsa helhjärtat på sociala medier.

    – Det är det absolut bästa vi gjort. Jobtip startade 2007, då erbjöd vi rekrytering på nätet. För några år sedan testade vi så smått hur vi kunde använda sociala medier för att rekrytera även passivt jobbsökande. Resultaten var så goda att vi direkt kände att det var något vi ville satsa helhjärtat på.

    Patrik, som arbetat i rekryteringsbranschen i över 20 år, är entreprenören som startade Jobtip. VD är Ali Farshid, och tillsammans med duktiga och passionerade medarbetare har Jobtip gått från ett litet start up-företag till att vara ledande i världen inom Social Recruiting.

    – Efter att vi gick över helt till rekrytering via sociala medier har tillväxten gått snabbt. Idag är vi 80 medarbetare i företaget, snart är vi hundra.

    Det är den andra milstolpen enligt Patrik. Att företaget lyckats skapa en mångfald av medarbetare, med olika bakgrund, utbildning och erfarenheter. Det har gjort att Jobtip kunnat blomma så snabbt.

    – Vi har byggt upp en otroligt stark och unik företagskultur, jag är stolt över alla medarbetare som tillsammans skapar vår framgång. Precis som när vi arbetar med och hjälper våra kunder rekryterar vi med fokus på individens drivkraft, ambition och personlighet, snarare än det perfekta cv:t.

    Det är en del av grundtanken bakom Jobtip. Att företag inte hittar rätt kandidat på traditionella jobbsökarsiter genom att rada upp en kravprofil i punktform. Jobtip skräddarsyr jobbannonserna tillsammans med kunderna och når med hjälp av den egenutvecklade tekniska plattformen rätt potentiella kandidater, i deras sociala medie-flöden.

    – På sociala medier går det också att rekommendera lediga jobb åt vänner och bekanta, vilket ger en personlig garanti åt både företagen och jobbkandidaterna. Tipsande är en viktig del i rekryteringsprocessen, säger Patrik Wigton.

    Det första halvåret efter starten hade Jobtip förmedlat runt 100 rekryteringsannonser och hjälpt företag att hitta rätt kandidat. Under 2017 förmedlades över 6000 annonser.

    – Svenskar tillbringar mer tid på sociala medier än på tv, radio och tidningar tillsammans. Vi erbjuder en unik tjänst i en bransch med stor potential.

    En annan viktig del i framgången är att Jobtip växer helt med egna medel, utan utomstående investerare som på sikt har en exit-strategi.

    – Vi bygger ett bolag vi själva vill arbeta på och tänker långsiktigt. Jobtip ska fortsätta växa, vi lär oss hela tiden och utvecklar konstant vår tekniska plattform, säger Patrik Wigton.

    Den tredje och senaste milstolpen befinner sig Joptip vid just nu. I januari 2018 öppnade det första kontoret i San Diego, USA.

    – Det är otroligt spännande. Vi ser en stor potentiell möjlighet för oss i USA. Magkänslan säger att det här kommer bli riktigt bra!

    För ytterligare information
    Patrik Wigton, grundare, patrik.wigton@jobtip.se
    Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

    Author: Frida Vagiste

    New Call-to-action