Nu tar vi Job Branding till nästa nivå! Social Recruiting News juni 11, 2019

Ni kanske har hört talas om Employer Branding och vikten för ett företag att ha ett starkt Employer Brand - men har ni hört talas om Job Branding?Begreppet är fortfarande relativt okänt inom den svenska HR-branschen, dock inte på Jobtip! Här på vårt kontor i Göteborg är Job Branding något som vi yttrar dussintals gånger om dagen. Job Branding innebär att copywriters på vår marknadsavdelning skriver om annonstexter med syftet att lyfta fram det som är mest tilltalande för kandidaten, på ett kreativt och intresseväckande sätt. Kort och gott - vi skapar en unik jobbannons som sticker ut ur mängden och lockar de bästa kandidaterna! Nu tar vi produkten ytterligare ett steg och lanserar med stolthet Job Branding 2.0! 

Dagens jobbannonser ser ofta ganska tråkiga ut, och består i mångt och mycket av långa kravlistor, svårtolkade titlar och oengagerande rollbeskrivningar. Du kanske själv känner igen känslan när man klickar på en annons och hamnar på en lång, tråkig annonstext och snabbt inser att man faktiskt inte ens orkar bry sig om att läsa.
“Problemet är att folk sällan vet att jobbannonser kan vara roliga, varken kandidater eller kunder. Konkurrensen är tuff och det är svårt att få in bra sökanden, därför måste man ha något som sticker ut och kan ge lite mer”, säger Alexander Aiello som arbetar som Social Recruitment Specialist hos oss och menar att Job Branding verkligen är nyckeln till framtidens rekrytering.

Här på Jobtip får vi ofta höra från våra samarbetspartners att alla är väldigt konsultativa. Det var faktiskt några av våra specialister som tog sig an en mer rådgivande roll som la grunden för Job Branding!

“Vi var ett par som började titta på kundernas annonstexter ur ett mer analyserande perspektiv för att hjälpa dem att förbättra sina jobbannonser. Jag tror kunderna märkte att jag visade extra engagemang och därför lyssnade de också på mig. Till slut var vi några som satt och skrev om hela annonstexter och kände då att vi behövde några i företaget som hade mer erfarenhet av att skriva” , säger Alexander.

Ganska kort därefter anställdes våra första copywriters. Vårt uppdrag blev att plocka fram det mest attraktiva i varje tjänst och belysa detta genom att skriva intresseväckande annonstexter! Kort därefter blev Job Branding en eftertraktad tjänst inom såväl offentlig som privat sektor.

"Jag älskar att skriva annonstexter till våra kunder! Jag får vara kreativ och grotta ner mig ordentligt i varje tjänst för att avgöra vilka usp:ar jag vill lyfta fram mot just den yrkesgruppen. Känslan när man själv har skrivit annonstexten och sedan ser att det kommit in ett gäng riktigt bra kandidater är svårslagen", säger Emelie som har varit projektledare och den drivande själen för Job Branding 2.0.

Under 2018 skrev vi som arbetar på marknadsavdelningen i snitt 1,5 jobbannonser per arbetsdag, vilket betyder att minst en av oss dagligen skrev en helt ny annonstext åt någon av våra kunder.

“Job Branding är en tjänst vi erbjuder för att vi, efter 3000 rekryteringskampanjer, har sett vilken enorm skillnad det gör för resultatet. Konkurrensen om de bästa kandidaterna är stenhård och därför måste företagen vara duktiga på att lyfta fram vad företaget faktiskt erbjuder kandidaten. Därför har och utvecklar vi Job Branding - för att vår målsättning är att alla som rekryterar via oss ska få ett framgångsrikt resultat och vi gör allt vi kan för att säkra det”, säger Emelie.

Alexander tillägger:
“Produkten ger kunden mervärde och stärker deras Employer Brand i längden. Vi vill sticka ut ur mängden och erbjuda något som är utöver det vanliga och det tycker jag att vi har lyckats med.”

 Idag, drygt ett år senare, lanserar vi Job Branding 2.0! En produkt som vi alla på marknadsavdelningen har slitit hårt med att ta fram de senaste månaderna för att kunna erbjuda en ännu starkare produkt till våra samarbetspartners.

“Vi upptäckte att vi ibland hade svårt att uppfatta vilken “nivå” kunden ville ha på sin annonstext. Det som är utanför boxen för ett företag, kanske är innanför för ett annat. Därför har vi nu valt att lansera tre olika versioner av Job Branding, där kunden själv får välja den nivå som passar dem bäst!”, förklarar Emelie.

Job Branding 2.0 innebär att kunderna nu kommer att få välja mellan tre olika varianter; Eye-catching, Unique och Innovative.  produktsidan kan du läsa mer om varje variant och även se exempel på organisationer som har använt sig av de olika typerna.

“Detta är klockrent och jag tror verkligen på det här konceptet. Det kommer att underlätta för både oss och kunden. Jag tror att det är jättebra att kunderna själva får välja den nivå som passar deras organisation bäst, säger Alexander.


aielloemelie

 Är ni nyfikna på att kika in på produktsidan? Varsågoda! Ni finner en direktlänk här.

Författare


Prenumerera här!