Misstagen rekryterare gör när de skriver jobbannonser

    Misstagen rekryterare gör när de skriver jobbannonser

    Misstagen rekryterare gör när de skriver jobbannonser

    Vanliga misstag rekryterare gör vid jobbannonsering


    Rekrytera rätt! Skippa kravlistan och traditionella medier. Här är fyra tips för att skapa en intressant jobbannons och hitta er nya medarbetare.

    Traditionella medier ger bred synlighet men…
    Traditionella medier, även kallat gammelmedia, syftar till tidningar, radio och TV. Begreppet uppkom för att särskilja de traditionella medierna från bloggar, internetforum och andra sociala medier.

    Att rekrytera via traditionella medier innebär att du har liten möjlighet att kontrollera att du når ut till de personer som är bäst lämpade för dina behov. Annonserna visas till de som råkar läsa, lyssna eller titta just då, vilket såklart påverkar ditt urval av målgrupp. Du får en bred synlighet, något som också kan resultera i över 100 ansökningar. Att hantera och gå igenom så många ansökningar skapar en lång rekryteringsprocess som är tidskrävande och kostnadsineffektivt.

    Med rekrytering via sociala medier kan du i större utsträckning påverka vem du når och när du når dem, vilket ger potentiella kandidater som är helt rätt för jobbet.
    Läs mer
    här om hur det går till.

    Skippa kravlistan – berätta varför er nya medarbetare ska välja just er
    Misstag som många gör idag när de ska rekrytera är att de fokuserar mest på den nya medarbetarens kvalifikationer och vad denne ska ha för arbetsuppgifter. Idag slåss alla arbetsgivare om talangerna, det är därför extra viktigt att er annons skapar nyfikenhet och intresse hos den som söker en ny utmaning i arbetslivet. Visa vad ni erbjuder och varför just er arbetsplats är ett härligt ställe att göra karriär på!

    Tänk kort och mobilanpassat
    Det blir allt vanligare att hitta nya jobbmöjligheter via mobilen, det gör det extra viktigt att ha en jobbannons som är kort och kärnfull. Många väljer att rada upp information i mängder, och läsaren har tröttnat långt innan de scrollat till slutet och nått tjänstens kärna. Tänk på att hela tiden hålla det relevant för den ni vill nå. Beskriv kortfattat er organisation för att sedan gå in på vad ni erbjuder.

    Opersonligt, nej tack. Låt medarbetarna berätta!
    Istället för att kopiera in ”Om oss”-fliken från hemsidan, lyft upp era medarbetare och sätt en personlig prägel på jobbannonsen. Var stolta över er arbetsplats och vilka som jobbar hos er! Det är trots allt människorna som är kärnan i företaget och som skapar kulturen. Genom att lyfta era medarbetare så stärks ert varumärke som arbetsgivare.

    Hur skriver man då en lyckad jobbannons?

    Med vår "4 enkla steg guide" kan ni börja skriva jobbannonser
    som driver kvalitativa kandidater till eran tjänst!

    New Call-to-action

    Author: Frida Vagiste

    New Call-to-action