Med internationalisering i fokus är vi i Barcelona!

    Med internationalisering i fokus är vi i Barcelona!

    Med internationalisering i fokus är vi i Barcelona!

    Med internationalisering i fokus är vi i Barcelona!

    Idag är vi den ledande aktören i Norra Europa inom rekrytering och Employer Branding på sociala medier och har som mål att under kommande år bli den ledande globala aktören inom Social Recruiting. Men för att bli en självklar global aktör krävs det att alltid ligga steget före och att alltid vara uppdaterad inom den senaste tekniken. Den här gången reste vår CTO och VD till Barcelona för att medverka på den årliga RecTech Conference som är en av Europas största konferenser inom teknik och rekrytering.


    Kort om RechTech Conference 

    RecTech Conferecnce är den största konferensen i Europa som är i digital framkant och har ett tekniskt fokus för att skapa revolutionerande lösningar inom online baserad rekrytering och teknik. För mer information om RecTech Conference klicka här.

    Ali Farshid, VD på Jobtip:

    Det har varit 3 intensiva dagar där vi fått möjlighet att nätverka, träffa potentiella partners och även nyttja internationell erfarenhet för att få en bättte inblick i andra marknader. Jobtip satsar på internationalisering och för oss är det extremt viktigt att tekniken alltid är första prioritet för att vidareutveckla vår kärnverksamhet. Genom utbyte av kunskap, nya partnerskap och trender i andra marknader kan vi satsa mer på vår tekniska plattform för att stärka upp vår tjänst och leverera ett starkare rekryteringsvärde till våra kunder. Vi kan konstatera att vår tjänst verkligen är i framkant och imponerar starkt även på den globala marknaden!
      Edvard Åkerberg, CTO på Jobtip:

    Det har varit en intressant vistelse på Rectech i Barcelona. Vi har träffat många intressanta bolag och entreprenörer och vi har alla mycket gemensamt även om vi befinner oss på olika marknader. När det kommer till teknik och rekrytering finns det många aspekter att ta hänsyn till. Det är både upplevelsen hos kandidaten och hur man gör den så smidig som möjligt. Men det finns även ett ökat behov hos arbetsgivarna att profilera sig som arbetsgivare och hitta de rätta kandidaterna. Sociala medier och employer branding är något som skapar en kombination av båda delar och de vi varit i kontakt med på under våra dagar här upplever en liknande situation. Världen förändras i en allt snabbare takt men med det kommer även ny teknik som kan hjälpa oss och våra kunder att fortsätta hitta de bästa kandidaterna.

    De trender som vi sätt under dessa dagar är bland annat "Job aggregating". Detta innebär siter som fokuserar på att samla in platsannonser​ från olika siter och erbjuder sedan kandidaterna tillgång till relevanta platsannonser som prenumerationstjänster via epost och appar. Dessa platsannonser kan då komma från flera siter. Dessa bolag har fått starkt fäste i Europa och USA. Vi ser dock fortfarande lite av dem i Sverige och övriga Norden.
    En annan trend är "Ad buying" och "Ad monitorizing" tjänster. Dessa tjänster ger dig möjlighet att köpa annonsering på flera siter och sociala medier men kontrollen att övervaka sina annonseringar. Dessa har framförallt ett starkt fäste i USA men börjar även att bli allt mer vanligt i Europa.
    Den tredje trenden är sociala medier. Just det som vi på Jobtip håller på med. Vår utveckling av teknik för rekrytering via sociala medier skiljer sig dock mycket från andra bolag. Många använder denna typ av teknik som komplement till övrig verksamhet. Vi vet dock vilket arbete som krävs för att skapa starka målgrupper för specifika tjänster. Vi har en stark etablering på den nordiska marknaden och vi förstår den väldigt väl. Detta är grunden till ett bra resultat.
    Men en av de viktigaste lärdomarna är att det inte går att bli bäst på allt. Vi agerar i ett ekosystem där flera parter är beroende av varandra. Vi på Jobtip kommer att fortsätta söka samarbeten​ både nationellt och internationellt. Samtidigt kommer vi att arbeta mer med våra kunder så de kan förmedla det budskap de vill och samtidigt förbättra upplevelsen för kandidaterna som letar efter nya utmaningar.

    Author: Frida Vagiste

    New Call-to-action